Volg ons: Facebook Twitter

    Hete peper

    Afbeelding niet gevonden.

    Het Volksoperahuis presenteert in samenwerking met Papermoon Puppet Theatre (Yogyakarta, Indonesië):Hete Peper, een voorstelling over de wereld achter het zwijgen

    In haar tocht langs de Nederlandse ex-koloniën, is Het Volksoperahuis aangekomen bij een nieuwe stop: Indonesië. Samen met het Papermoon Puppet Theatre uit Yogyakarta gaat het gezelschap in de nieuwe voorstelling Hete Peper de periode van de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog te lijf; een periode die dit jaar precies 70 jaar geleden begon. Hete Peper is een muziektheatervoorstelling over Indo’s, Nederlanders en Indonesiërs, gemaakt door theatermakers uit beide landen, elk met hun eigen geschiedenis én onze gezamenlijke historie. Begeleid door veel muziek, van krontjong tot rock, en met vindingrijk poppenspel, ontvouwt zich het verhaal van Hete Peper: de geschiedenis van twee geliefden die door de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd een fatale wending kreeg.

    Het verhaal
    In Hete Peper reist de Nederlander Eric Coen voor het eerst in zijn leven naar Java. Hij bezoekt de resten van een suikerfabriek die decennialang werd gerund door zijn familie. Zijn vader is na de onafhankelijkheid van Indonesië naar Nederland vertrokken en heeft altijd gezwegen over zijn laatste jaren aldaar. Bij de restanten van de fabriek ontmoet Eric een stokoude Javaanse man die zijn vader gekend heeft. Maar ook hij hult zich in zwijgen. Door tussenkomst van de kleindochter van de oude Javaan, komen er echter toch fragmenten los van een heftige liefdesgeschiedenis. Langzaamaan tekent zich een verhaal af met een dramatische ontknoping.

    Inspiratie
    Het Volksoperahuis en Papermoon lieten zich voor Hete Peper inspireren door veel elementen. Enerzijds was het liefdesverhaal van Saidja en Adinda uit de Max Havelaar een uitgangspunt, maar ook wilden zij de strijd van de Indonesiërs voor een eigen republiek verder onderzoeken. Wat was de rol van de Nederlandse deserteur Poncke Princen tijdens de politionele acties na de Tweede Wereldoorlog? En was het lot van de Indische Nederlanders en ‘halfbloeden’?
    Het Volksoperahuis maakte afgelopen zomer al de voorstelling Once upon a time in the East op De Parade; een begin van het aanstippen van deze problematiek. Bij Hete Peper komt echter via Papermoon de stem van de Indonesiër zélf erbij: hoe kijkt hij terug op deze gebeurtenissen? Net als bij Once upon a time in the East, zal ook de Nederlandse Indo Rop Severien meewerken aan Hete Peper. Hij creëerde voor de voorstelling een eigentijdse vorm van wajang poppenspel.

    Ontstaan samenwerking met Papermoon Puppet Theatre
    Vorig jaar reisde Het Volksoperahuis naar Java om zich in de cultuur te verdiepen en partners te zoeken voor dit project. Aanvankelijk vonden zij weerstand tegen het onderwerp: “Waarom oude wonden openrijten? Wij richten ons hier op de toekomst.” Jef Hofmeister zegt hier over:  “...wij reden door de regenachtige straten van Jakarta waar het verleden ons vanaf iedere straathoek aanstaarde. Van te huren Hollandse omafietsen voor café Batavia, het Merdeka-vrijheidsplein en mensen die tot duizend kunnen tellen in het Nederlands. Het verleden leeft dus  niet alleen vanuit een Nederlands-Indisch perspectief. Als wij gezamenlijk met Indonesische kunstenaars een verhaal willen vertellen over ons gedeelde verleden dan zal dat juist ook vanuit Indonesisch oogpunt moeten.” In Yogyakarta kwam Het Volksoperahuis in contact met het Papermoon Puppet Theatre. Deze jonge generatie Indonesische kunstenaars greep deze gelegenheid aan om zich opnieuw tot hun eigen geschiedenis te verhouden.

    Papermoon Puppet Theatre
    Papermoon Puppet Theatre werd opgericht door beeldend kunstenaars Maria Tri Sulistyani en Iwan Effendi. Zij lieten zich inspireren door de twee bekendste vormen van Indonesisch poppenspel en brengen deze op originele wijze samen. Ze combineren wajang, het beroemde schaduwspel waarbij traditionele verhalen verteld worden, met Theater Boneka, een minder formele vorm van poppentheater, vaak voor kinderen, waarin hedendaagse onderwerpen aan bod komen. Net als Het Volksoperahuis kiest Papermoon regelmatig hete hangijzers uit hun (nationale) geschiedenis als onderwerp van hun voorstellingen. Beide groepen vonden elkaar ook in hun stijl: poëtisch en gericht op de verbeelding, maar telkens op een open, op het publiek gerichte manier.

    Het Volksoperahuis
    Het Volksoperahuis, bestaande uit  liedschrijver en muzikant Jef Hofmeister en acteur/regisseur Kees Scholten, maakt muziektheatervoorstellingen die actuele maatschappelijke thema’s op een muzikale, toegankelijke en humoristische manier aansnijden. Verhalen van individuen worden metaforen voor hedendaagse kwesties. Afgelopen december vierde Het Volksoperahuis haar 25-jarig jubileum. De groep werkt aan een cyclus van voorstellingen over hoe ons koloniale verleden ons heden nog steeds beïnvloedt. Hiervoor maakten zij eerder Geen Liefde Zonder Vrijheid, waarbij Jörgen Raymann, Izaline Calister en het Dudok Kwartet meespeelden. Hierna volgde de succesvolle theatertour van Tambú, a Freedom Song samen met Teatro Luna Blou uit Curaçao. Deze voorstellingen werd gemaakt in het kader van 150 jaar afschaffing slavernij.

    Hete Peper wordt gemaakt door:
    Poppenspel en beeldende scenes : Papermoon Puppet Theatre
    Wajang poppenspel: Rop Severien
    Tekst, muziek en spel: Jef Hofmeister
    Regie, tekst en spel: Kees Scholten

    HIER vind je een update uit Indonesië over het werkproces van Hete Peper van Het Volksoperahuis en Papermoon Puppet Theatre. Het is geschreven door Nina van Hartskamp, productieleidster en dochter van Kees Scholten. Zij is mee op reis en doet verslag. 

    HIER een artikel over Hete Peper in Moesson, HIER in NRC en HIER in het Leidsch Dagblad. 

    Lees HIER een recensie uit het Haarlems en Leidsch Dagblad.

    Credits
    Regie en tekst: Kees Scholten i.s.m. Maria Tri Sulistyani
    Muziek en tekst: Jef Hofmeister
    Poppenspel: Beni Sanjaya
    Dans en spel: Sekar Rahina
    Wajang poppenspel: Rop Severien
    Muzikanten: Jef Hofmeister en Mo-ong Sandi
    Spel: Kees Scholten
    Techniek: Robbert de Jongh
    Decor: Robert van der Hoop en Bas Peeters
    Licht: Gé Wegman
    Productie : Djoere de Jong/ProductieCollectief
    Fotografie: Indra Wicaksono
    Illustratie en grafisch ontwerp: Bart Sparnaaij
    Organisatie en publiciteit: Theaterzaken Via Rudolphi
    Met dank aan alle productiemedewerkers van Papermoon Puppet Theatre en Nina van Hartskamp


    Op vrijdag 17 april vindt NAAR HET THEATER MET MANDY plaats. Mandy van Winden weet veel van theater neemt je mee naar de voorstelling Hete Peper van Het Volksoperahuis. Ze vertelt van tevoren meer over het stuk, de acteurs en de regisseur. Dat maakt het kijken makkelijker, je krijgt al meer informatie voordat je gaat kijken. 

    Het voorgesprek begint om 19.15 uur. De voorstelling start om 20.15 uur. Je koopt alleen het kaartje voor de voorstelling, het voorgesprek en een kopje koffie of thee krijg je gratis. Ga mee met Mandy en ontdek hoe leuk theater is! 

    Mandy van Winden, theaterdocent- en wetenschapper, leidt om 19.15 uur een voorgesprek bij Hete Peper. Dit zal gevoerd worden met Jef of Kees van Het Volksoperahuis, Richard Baumeister en de heer en mevrouw Sjarbaini. Richard Baumeister is voormalig conrector van het Haagse Johan de Witt college, maar heeft vooral ook een familiegeschiedenis die nauw verweven is met Indonesië en Den Haag. Ook Nelia en Wally Sjarbaini zijn Hagenaars met een geschiedenis die geworteld is in Indonesië. Onder leiding van Mandy van Winden gaan zij met het publiek in gesprek over de thematiek van Hete Peper. Bij het voorgesprek krijgt iedereen een kopje koffie of thee aangeboden van het theater.

    Na afloop van de voorstelling leidt Mandy van Winden het nagesprek met de makers, waarbij het publiek vragen kan stellen en hun eigen verhaal kan delen. Dit alles onder het genot van een (gratis) Indisch hapje. 


    Scenefoto Hete Peper 1

    Scenefoto Hete Peper 2

    Scenefoto Hete Peper 3

    U hebt Adobe Flash nodig om deze content te bekijken.